Sunday, June 17, 2012

Flat Out

Nya finknickers till trots - helgens 600K brevet gick verkligen inte som planerat...


Kittad innan starten

Från starten kl 8 i Malmö till första stämplingen i Höör rullade det på rätt bra i vindstilla/lätt medvind. Lätt regn i luften och lite blött på marken men ändå rätt varmt. Vid Hässleholm och bort mot Osby började solen komma fram och det blev stundtals riktigt varmt.

Men på 2+1 sträckan av 23:an mellan Osby och Hästveda, där cyklister är hänvisade till en 2-metersremsa precis bredvid vajerräcket, var det inte lika muntert längre. Grus, glas + ANNAT gjorde sitt bästa för att skära sönder och demolera däcken och efter 10 punkteringsfria breveter var tydligen turen över (eller dags?) för min del.

En rejäl glasbit i bakdäcket och jag fick möjlighet att inviga & fälttesta min nyinköpta Lezyne Road Drive - fungerade fin-fint! Men mindre än 5 kilometer senare var det dags igen, nu ned en sylvass grusbit som gått igenom. Mindre än 1/4 av sträckan avklarade och 2/5 av reservslangarna förbrukade. Började ana oråd...

Up and away, milen rullade ändå på fint till Alvesta där det blev pasta till "lunch" vid halv fyra. Medan jag satt på uteserveringen, funderade på om man skulle ta en pilsner tillsammans med lokalt klientel så började mörka, elaka moln dra ihop sig. Packade snabbt ihop och drog vidare.


Pasta Carbonara - inga grönsaker tack

Mot Vrigstad blev det 1 timma regn av blandad karaktär och i samband med detta även en del vind. Så fort regnet slutade upphörde även vinden och sen rullade jag på i fin takt mot stämplingen i Vrigstad. Pigga ben och solsken i blick vidare mot vändpunkten i Vaggeryd där jag stämplade några minuter efter kl 19 med ett rullsnitt på trevliga 31,5 km/h (vilket säger kanske mer om tiden jag spenderat ur sadeln än i).

Tyvärr var det också en en gång vändpunkten på "turen". Efter några rejäla skurar punkterar jag återigen på bakdäcket. Denna gång är hålet i däcket så stort att stenen följer med och sitter kvar i slangen när jag byter.


Muntert så det förslår

Med bara 2 slangar kvar och fortsatt regn(o)väder började jag ångra att jag inte förberett mig bättre och var rätt sur på att mina däck inte uppvisande bättre punkteringsskydd än ett pappersark. Men ffa att jag inte hade packat ner ett lagningskit + ett reservdäck som back-up.

Regnet fortsätter med mer eller mindre kraftiga skurar även om det är rätt varmt i luften. Utanför Värnamo kommer först en rejäl körade med regn och när det väl slutar får jag dagen första punktering på fram.

Med en reservslang kvar, regn för hela natten och runt 25 mil kvar till Malmö (varav) 6 mil obygd från Ljungby till Halmstad så inser jag att även om man kan nog är lite knäpp som ger sig ut på en 60-mils solotur så behöver man inte vara dum i huvudet. Tar beslutet att bryta och ringer för att bli hämtad i Ljungby.


Tröstätning med 60 kr köttbullsmacka

Insikt: Randonneurcykling mer handlar om förberedelser än den fysiska prestationen. Att cykla fort är visserligen kul men att komma fram är bättre.

Strava

3 comments:

Lennart said...

Surt, kanske dags för ett par Schwalbe Durano Plus ?

Köttbullemackan såg ut som en klen tröst ...

NLC said...

Nåt sånt... Ett tag började jag fundera på om inte italienarna glömt stoppa i punkaskyddet av kevlar-carbon-ultra-ultra.

Jag citerar "New PRB 2.0 puncture resistant belting placed underneath the tread increases the flat prevention properties of the Corsa Evo CX up to 40%, even while reducing the weight. The new Corsa Evo CX is tougher and faster than ever before."

NLC said...

Fan trot